”Shitty is the new black” - blogia pitävän Sariannan postauksen innoittamana halusin myös lähteä avaamaan tätä yhteistyö -asiaa, että mitä kaikkea se vaatii kun teet yhteistyön.
Itselläni ei ole paljoa kokemusta näistä vielä kertynyt, joten mun näkökulma saattaa olla erilainen kuin jonkun muun ja jos jotain olennaista tästä puuttuu, niin saa mainita. Tän ei ole tarkoitus siis avata kaikkia yhteistyön laillisia ja laittomia seikkoja, vaan sitä, millainen työ yhteistyön eteen monesti tehdään. Yhteistyö vaatii oikeasti aika paljon. Esimerkkinä ensiksi vaikka
blogiin tehtävä yhteistyö:
Tällaisen tekstin kirjoittamiseen menee aikaa hyvässä lykyssä monta tuntia. Pitää ottaa kuvia, niistä valita parhaat ja monesti niitä pitää muokata vähän sopivammaksi. Sit sun pitää kirjoittaa teksti. Sitä hiotaan hyväksi, luetaan läpi, hiotaan virheet pois, parannetaan muutama kohta, sit luetaan uusiksi. Mahdollisesti hiotaan vielä monta kertaa ja luetaan uusiksi ja taas uusiksi, kunnes teksti on hyvä. Eikä unohdeta sitä, että se alusta jossa kirjoitat voi sekoilla...
Myös yhteistyökumppani pitää linkittää mukaan tekstiin ja lisätä muita mahdollisesti tärkeitä linkkejä liittyen tähän, ym. Nekin pitää erikseen käydä noutamassa eri sivuilta. Eikä unohdeta sitäkään, että ennen tätä kaikkea sun pitää saada se kokemus siitä tuotteesta/palvelusta.
Tälläisessä yhteistyöpostauksessa täytyy muistaa myös lailliset seikat, eli merkitä se postaus kaupalliseksi yhteistyöksi. Sehän ei riitä että se hengaa siellä jossain häshtägeissä tai tekstin lopussa, vaan se pitää lukea siellä HETI alussa S E L K E Ä S T I mainittuna. Lisäksi pitää vielä tehdä kaikki hakukoneoptimoinnit, jakaa julkaisua eri paikoissa (joita voi olla monta) jne jne. Siihen menee siis AIKAA!
Instagramyhteistyö:
Tää tosiaan eroaa omasta instajorinasta aika paljon. Siinä missä oman kuvan omalla tekstillä saa ”vaan heittää” instaan, menee yhteistyöpostaukseen tuplasti aikaa. Vaikka instaan on nopeampi kirjoitella, olisi yhteistyötä laadittaessa hyvä olla laadukas kuva/laadukkaat kuvat, selkeä laadukas teksti ja muistaa ne lailliset asiat. Eli aikaa menee kuviin, niiden sommitteluun ja muokkauksiin niinkuin blogissakin. Instassakin pitää lukea heti alussa, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Ei niin, että se tulee ilmi vasta tekstin lopussa ja hyvässä lykyssä vielä vasta häshtägeillä. Yhteistyökumppanit tulee merkitä myös mukaan tietysti.
Lisäksi yleensä myös ne häshtägit pitää olla tietynlaiset, mitä esim kyseinen yhteistyökumppani toivoo. Tän lisäksi ne pitäisi olla sellaiset, että postaus nousisi mahdollisimman ylös ja tavoittaisi näin mahdollisimman monta ihmisiä. Iso plussa olisi sekin, että saataisiin mahdollisesti myös instapostaukselle jakoja, että julkaisu lähtisi leviämään ja tavoittaisi näin vielä enemmän yleisöä. Eli hommaa riittää.
Monesti meille tarjotaan vaan tuotepalkkiota näistä hommista. Monet ovat nykyään tietoisempia omasta arvostaan ja onkin alannut kieltäytymään pelkästä tuotepalkkiosta, sekä laittaa selkeän hinnaston millä lähtee mainostamaan tuotteita tai palveluita. Shittyn blogitekstissä esim. on ihan puhtaita lukuja siitä, mitä hän saattaa pyytää per postaus palkkaa.
Tää on, niinkuin kerrottu, ihan oikeasti aikaa vievää touhua ja nää asiat pitää miettiä ja hioa hyvin alusta loppuun. Ja me vaikuttajat haluamme seistä sanojemme takana ja mainostamme usein yritystä, jonka tuotteet tai palvelut ovat jo aiemmin tuttuja ja luotettavia. Jos käy niin, että yhteistyö ei vastaakaan odotuksia, ei monet lähde feikkaamaan sen toimivuutta, vaan sitten voidaan miettiä esim yhteistyön purkamista. Tässä me haluamme ajatella myös teitä ja pyritään siihen, että voidaan olla luotettavia.
Toivottavasti tää avaisi vähän tätä yhteistyöhommaa paremmin, että me somevaikuttajat ei saada mitenkään ilmaiseksi ja ”tostanoinvaan” kaikkea. Toki joillekin lähetetään tuotteita myös pyytämättä, mutta nekin pitää merkata saaduksi ja ennen sitä on monesti tehty kovaa työtä jo aiemmin saman firman tuotteen eteen.
Jos te joskus törmäätte sellaisiin vaikuttajiin, jotka ei oo merkinneet näitä kaupallisia yhteistöitä tai saatuja tuotteita, on se yleensä tietämättömyyttä tai vahinkounohdus ja te voitte hyvin laittaa näistä ihan viestiä kyseiselle vaikuttajalle! Mulla joskus unohtui tarinasta ”kaupallinen yhteistyö” teksti ja jouduin tarinan poistamaan ja lisäämään sen uudestaan. Nää on tarkkoja juttuja ja itse ainakin haluan olla tarkka näissä, sekä varmasti myös muutkin. 😊
Kommentit
Lähetä kommentti